AVALEHT
KUTIMUTI NOORTELAAGER

Uudised
Vahetuste kava
Laagri info
>Vajalik teada enne laagrisse registreerimist
>Näidispäevakava
>Näidismenüü
>Toitumisest

>Lapsevanematele
>
Sisekorra eeskirjad
>Laagri põhimäärus
Registreerimine
Pildid laagrielust
Personal
Arhiiv
LAULASMAA PUHKEKESKUS
ASUKOHT
KONTAKT

 

 
TOITUMISHARJUMUSTEST  

Lapse toitumisharjumused ei kujune välja lasteaias või koolis, vaid ikka kodus. See, millist toitu kodus valmistatakse ja süüakse, on lapsele meelepärane ka lastekollektiivis. Laagris näeme üldjuhul ära selle, kuidas lapsi on kodus toidetud. Kui ainukesteks söödavateks roogadeks peab laps magusaid maisihelbeid ja makarone ketšupiga, on koduse toitumiskavaga kindlasti midagi nihkes.
Lapse esimesel eluaastal oleme ju väga hoolikad, et toit oleks imikule sobiv- mida suuremaks laps aga kasvab, seda rohkem unustame ära toitumise lihtsad tõed.
Lasteasutustes tuleb lastele tagada tervislik, eakohane ja tasakaalustatud toit, milles õigel määral kaloreid, rasvu, valke ja süsivesikuid. Nende nõuete täitmiseks teevad toitlustajad palju tööd ning kontroll on riigi poolt pandud terviseametile.
Muret teeb aga see, et palju toitu läheb äraviskamisele. Lapsed tihti lihtsalt ei söö, kusjuures söök on igati kvaliteetne, maitsev ja lastepärane. Veenmine siin ei aita ja sundida me ei tohi. Kurb on kogeda, kui päeva jooksul pakutavast ükski söök lapsele ei kõlba.
Oleme tähele pannud, et mida väiksemad lapsed, seda vähem valivad nad on. Aga alates 5-6-aastast on laste maitseeelistustele juba suur mõju ka kaaslaste toitumisharjumustel.
Kui sõbrale või grupi liidrile ei maitse mingi söök ja ta seda valju häälega teistele ütleb, siis jätab mõnigi oma portsu puutumata, kuigi ta tegelikult seda süüa sooviks. Ja kui meie lapsed kasvavad üles vaid maiustades, siis arvatavalt ootab neid ees terviseprobleemidega elu. 
Veel oleme tähele pannud, et paremini söövad nende perede lapsed, kus oluline osa toiduvalmistamises on isadel või vanaemadel.
Samuti on tublimad sööjad neis peredes, kus peetakse loomi ja kasvatatakse oma aiasaadusi. 
Iga inimese toitumisel tuleb arvestada, et kõige tähtsamal kohal on teraviljad, puu- ja köögiviljad, järgnevad piimasaadused, liha ja kala ning alles siis vähemsoovitatavad maiustused ja karastusjoogid. Need viimased võiksid jääda pidupäevadesse. Lastearstide uuringud on näidanud, et kui laps maast madalast on harjunud vähem maiustusi sööma, siis ei teki tal vajadust pidevalt ka kommi süüa. Ja tunduvalt vähem esineks lastel allergiat. 
Lihtsad tõed lapse toitumisharjumuste kujundamisel on eeskuju, üheskoos söömine, tervisliku toidu kättesaadavus (puu- ja juurviljanäksid), selgitamine ja lapse kaasamine toidu valimisse ja valmistamisse. 
Kindlasti tasuks katsetada ka uusi toite, mis sellest, et sellega harjumine võib võtta aega. 
Siin mõned toitumisspetsialistide soovitused teile, head lapsevanemad: 
    - värsked tükeldatud köögiviljad olgu kodus alati lastele kättesaadava
    -
ärge hoidke maiustustekaussi pidevalt laual;
   
-  janu kustutage veega;
   
kindlasti kasutage igapäevaselt piima ja piimatooteid;
     -  harjutage last erinevate salatitega ka nt hapukapsa, kõrvitsa, rohelise sibula jne;
   
valmistage ja harjutage last uute toitudega;
   
kaasake laps toiduvalmistamisse;
   
ärge hirmutage, karistage ega premeerige last toiduga.

Lisaks leiab erinevaid soovitusi ja nippe ka internetist.
Kui saaksime üheskoos natukenegi mõjutada lapsi tervislikumalt toituma ja toitu mitte alles jätma, oleks see suur teene laste tervisele ja enesetundele. Samuti hoiaksime kokku raha, sest äravisatud toit kõhtu ei täida!  
Ja tasub kasvatajalt kindlasti üle küsida, kui laps koju helistab ja kurdab, et ta kõht on tühi ja oleks vaja puhvetiraha - kas ta ikka sööb korralikult toitu või üritab vanematega manipuleerides lihtsalt laagris maiustada: )

 Refereeritud alghariduse spetsialisti Dea Allingu artiklist

 
 
     
webmaster